تجارت اینترنتی

مقاله در مورد تجارت اینترنتی

تجارت اینترنتی

مقاله در مورد تجارت اینترنتی

بخش خصوصی گواهینامه الکترونیکی صادر می کند

به گزارش عصرارتباط، شرکت ستاره طلایی شرق با کسب مجوز از مرکز صدور گواهی دیجیتال بین‌المللی Comodo در ایران برای شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی گواهینامه الکترونیکی صادر می‌‌کند.
 مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که در شرایطی که هنوز شرایط صدور گواهینامه دیجیتالی در ایران از سوی مراجع مربوطه تعیین نشده است، آیا این شرکت مجاز به صدور گواهینامه الکترونیکی برای شرکت‌های ایرانی خواهد بود، گفت: صدور گواهینامه الکترونیکی مرجع بین‌المللی دارد. دولت در قانون تجارت الکترونیکی شرایط و خصوصیات صدور گواهی دیجیتال را مشخص کرده است که این شرایط هیچ تفاوتی با شرایط و استانداردهای بین‌المللی ندارد.
 ابوذر آذرنوش گفت: شرایط و استانداردهای حاکم بر صدور انواع گواهینامه‌های الکترونیکی در مرکز بین‌المللی استانداردهای تخصصی و تکنولوژیک (IEEE.org) تعریف شده است و تمام مراکز صدور از این تعاریف جامع پیروی می‌کنند.
  او با اشاره به اینکه دامنه فعالیت مراکز صدور گواهینامه الکترونیکی محدود به مرزهای ایران نیست، گفت: در اکثر کشورهای دنیا شرکت‌های خصوصی متولی صدور گواهینامه الکترونیکی هستند و دامنه فعالیت آنها بین‌المللی است.
 او یکی از نقاط ضعف برای فعالیت دولت در این زمینه را تحریم ایران از سوی آمریکا عنوان کرد و گفت: در صورتی که دولت ایران اقدام به صدور CA‌ ملی کند، بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا که حضور قراردادهای آنها برای اعتبار بخشیدن به یک CA الزامی است، با ایران همکاری نخواهند کرد.
 او ادامه داد: صدور CA کار پیچیده‌ای نیست، بلکه اهمیت آن در اعتباری است که در سطح بین‌المللی و برای اینکه دارای اعتبار باشد باید از یک CA بالاتر بین‌المللی مجوز داشته باشد.
 او با اشاره به اینکه این شرکت، شاخه ریشه بین‌المللی شرکت Comodo است، گفت: Comodo دومین شرکت مطرح در زمینه صدور گواهینامه الکترونیکی است.
 آذرنوش افزود: درشرایط فعلی ما تنها شرکتی هستیم که با مجوزهای بین‌المللی به صدور گواهینامه الکترونیکی اقدام کرده‌ایم.
 او با اشاره به اینکه هم‌اکنون این شرکت به عنوان RA (مراکز صدور) گواهینامه الکترونیکی در بخش های مختلف را صادر می‌کند، گفت: گواهینامه امنیت وب‌سایت، گواهینامه دیجیتالی شخصی، امضای دیجیتال نرم‌افزار و سخت‌افزار از جمله گواهینامه‌هایی است که توسط این شرکت صادر می‌شود.
 مدیرعامل شرکت ستاره طلایی شرق گفت: در شرایط فعلی بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوصی برای تبادل اطلاعات خود از گواهینامه‌های صادر شده از طریق شرکت ما استفاده می‌کنند.
 بانک‌های ملی، صادرات، سپه، سامان و ملت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت توانیر، شرکت سداد، مرکز تحقیقات مخابرات، بانک اقتصاد نوین، ارتش منطقه‌ای اصفهان از جمله ارگان‌های دولتی و خصوصی هستند که به دریافت گواهینامه الکترونیکی از این شرکت اقدام کرده‌اند.
 گواهینامه‌های صادر شده توسط این شرکت دارای تمامی استانداردهای لازم بوده، از 99/3 درصد پوشش مرورگرهای اینترنت برخوردار است و دارای 128 و 256 بیت قدرت رمزنگاری هستند که این ضریب رمزنگاری تاکنون به صورت تئوری هم مورد هک قرار نگرفته است.
 همچنین گواهینامه‌های معتبر شخصی یا همان امضای دیجیتالی فردی با اعتبار بین‌المللی توسط این مرکز صادر می‌شود که مورد استقبال سازمان‌های دولتی، خصوصی و همینطور اشخاص حقیقی قرار گرفته است.
 آذرنوش افزود: با وجود اینکه امضای الکترونیکی در دنیا اکنون دارای اعتبار بیشتری نسبت به امضای سنتی است اما متاسفانه به دلیل عدم ابلاغ قوانین حاکم بر آن به مراجع قضایی بسیاری از مدیران توانمند کشور ایران علی‌رغم درک احساس نیاز به استفاده از این محصول جهت رسیدن به هدف ارزشمند دولت الکترونیکی، قابلیت استناد به آن را ندارند و بنابراین حرکت در این زمینه بسیار کند صورت می‌گیرد. من شخصا امیدوارم که دولتمردان این مرز و بوم با عنایت به این مطلب که هم‌اکنون یکی از نیازهای اصلی الکترونیکی کشور ارائه و ثبات قوانین الکترونیکی و فرهنگ سازی در این زمینه است، تمام هم و غم خود را صرف این نیاز اصلی کنند تا شاید بتوانیم فاصله بسیار زیادی را که در این زمینه با سایر کشورهای دنیا از لحاظ قوانین الکترونیکی و نه از لحاظ تکنولوژی داریم، پوشش دهیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد