تجارت اینترنتی

مقاله در مورد تجارت اینترنتی

تجارت اینترنتی

مقاله در مورد تجارت اینترنتی

شهروندان شهرهای بزرگ مشتاق خرید اینترنتی

سرویس تجارت الکترونیکی- بیش از 91 هزار سفارش الکترونیکی از دی‌ماه سال 84 تاکنون جابه جا شده است.
 معاون دبیرکل پست مستقیم در گفت وگو با خبرنگار عصرارتباط با تایید این خبر گفت: در5 ماه گذشته شاهد ترافیک 60 هزار فقره کالای پستی در بخش توزیع سفارش‌های الکترونیکی بوده‌ایم.
 جهانگیر اسدی افزود: بیشترین تمرکز توزیع این مرسولات در استان‌های اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، تهران و آذربایجان شرقی است.
 مدیرکل اداره پست خراسان رضوی نیز از 5 برابر شدن خرید از طریق شبکه اینترنت در این استان، طی 4 ماه گذشته خبر داد.
 محمدحسن مقدم افزود: مقایسه آمار ترافیک این سرویس پستی در سال گذشته و امسال نشان‌دهنده رشد 505 درصدی است.
 او خرید اینترنتی در سال گذشته در همین مدت را 6712 فقره و امسال 25 هزار و 879 فقره اعلام کرد.
 همچنین اسدی در مورد شرکت‌های طرف قرارداد با پست گفت: تاکنون با 2 شرکت برای توزیع سفارش‌های الکترونیکی قرارداد بسته‌ایم و با شرکت‌های دیگری نیز در حال مذاکره هستیم.
 اسدی بیشترین زمینه توزیـع مرسولات پستی را در Cdهای آموزشی و کتاب دانست.
 طبق آمار رسمی وزارت ICT هم‌اکنون حدود 7 میلیون کاربر اینترنتی وجود دارد که همین امر موجب روند صعودی خرید و فروش اینترنتی شده است و شهرهای بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد.
 اسدی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در صورت گسترش سرویس و انعقاد قراردادهای جدید تا پایان سال، توزیع سفارش‌های الکترونیکی چند برابر افزایش یابد.
 با وجود گسترش فعالیت فروشگاه‌های الکترونیکی هنوز هیچ آمار رسمی از تعداد فروشگاه‌های اینترنتی و یا مجازی در سطح کشور وجود ندارد.
 طبق سند توسعه تجارت الکترونیکی که تقریبا یک سال از زمان ابلاغ آن می‌‌گذرد وظیفه جمع‌آوری آمار مربوط به سایت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیکی برعهده مرکز آمار ایران است ولی هنوز این مرکز در این زمینه اقدامی نکرده است.
 یک کارشناس تجارت الکترونیکی در مورد تعداد فروشگاه‌های مجازی در حال فعالیت گفت: بنابر‌آمار غیررسمی در صورت فراهم بودن بسترهای تجارت الکترونیکی در ایران حدود 3 هزار سایت می‌توانند در قالب فروشگاه مجازی فعالیت کنند.
 رامین عرفانیان گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 2 میلیارد دلار هزینه برای سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تا پایان سال 86 برآورد کرده است.
 او افزود: پیش‌بینی می‌شود 10 درصد از این مبلغ صرف سرمایه‌گذاری در بخش تجارت الکترونیکی شود.
 همچنین عرفانیان بیشترین تمرکز در خرید و فروش اینترنتی را در کلان شهرهایی نظیر تهران، اصفهان و شیراز دانست.
 آماده بودن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلان شهرها و بالاتر بودن سطح سواد و رفاه در این کلان شهرها موجب شده است که خرید و فروش اینترنتی در این شهرها تمرکز یابد.
 این در حالی است که یکی از اهداف دولت برای ارائه سرویس‌خرید و فروش اینترنتی، ارائه کالا به تمامی شهروندان در تمامی نقاط کشور و از بین رفتن تمرکز کالاها در مناطق شهری است.
 کارشناس تجارت الکترونیکی در خصوص هزینه اختصاص داده شده برای سایت‌های تجارت الکترونیکی گفت: هزینه اختصاص داده شده به سایت‌های تجارت الکترونیکی می‌تواند از چندهزار تا چند میلیون باشد.
 معاون مدیرکل پست مستقیم در خصوص راهکارهای گسترش خرید و فروش الکترونیکی گفت: انجام تبلیغات گسترده در زمینه سفارش‌های الکترونیکی از طریق رسانه‌های دولتی، سایت‌ها و توزیع بروشورها و ... همچنین اعتماد متقابل خریداران و فروشندگان اینترنتی از عوامل مهم در گسترش خرید و فروش الکترونیکی است.
 عرفانیان نیز با اشاره به نقش مهم دولت در گسترش تجارت الکترونیکی گفت: در پیشرفت تجارت الکترونیکی در کشور دولت نقش موثری دارد. زیرا سرمایه‌گذاران خصوصی غالبا به طور کلاسیک عمل می‌کنند و چون از ثبات اقتصادی کشور اطمینان ندارند، ناگزیر بر بالقوه بودن بازار سرمایه‌گذاری نمی کنند.
 همچنین ارائه‌دهندگان خدمات الکترونیکی باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند و با آگاه‌سازی عمومی می‌توان به آینده مطلوبی برای تجارت الکترونیکی امید داشت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد