تجارت اینترنتی

مقاله در مورد تجارت اینترنتی

تجارت اینترنتی

مقاله در مورد تجارت اینترنتی

کالاها دارای کدملی می‌شوند

سرویس تجارت الکترونیکی- کالاها دارای کدملی می‌شوند.
 به گزارش عصرارتباط، کد ملی کالاها یک کد 16 رقمی 3 بخشی است که 7 رقم آن  مشخص کننده طبقه کالا، 5 رقم بعدی که موسسه و 4 رقم انتهایی شماره سریال کالا را مشخص می‌کند.
 مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص کد ملی کالا و خدمات گفت: کد ملی توسط دولت ایجاد نمی‌شود، بلکه هر کدام از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالا می‌توانند ایجاد کننده کدملی باشند.
 برای تمامی کالاهای موجود در موسسات مختلف تولیدی و توزیعی می‌توان از ابزار "ساختار طبقه‌بندی اقلام" و "مکانیزم کدگذاری" استفاده کرده و نمادهای عددی که معرف ویژگی‌های کالاهای موسسه باشند را تولید کرد.
 احمدغلام‌زاده گفت: هم‌اکنون سیستم طبقه‌بندی و کدگذاری ملی کالا آماده است و در صورت تدوین و ابلاغ یکسری مصوبات دولتی قابلیت اجرا خواهد گرفت.
 او در پاسخ به این سوال که آیا تمامی شرکت‌های خصوصی و دولتی ملزم به استفاده و بکارگیری این سیستم هستند، گفت:مطمئنا برای شرکت‌های دولتی یکسری الزامات خاص در نظر گرفته خواهد شد ولی شرکت‌های خصوصی مجبور به استفاده از این سیستم نخواهند بود، بلکه به صورت یک پیشنهاد و توصیه‌ به آنها ارائه خواهد شد. ولی مطمئنا دولت ابزارهایی برای پیشبرد اهداف خود در دسترس دارد.
 او در پاسخ به این سوال که این پروژه درچند فاز شکل اجرایی به خود خواهد گرفت، گفت: این پروژه 2 فاز است، فاز اول آن اقلام عمومی و فاز دوم اقلام تخصصی را به خود اختصاص می‌دهند.
 او با اشاره به اینکه این سیستم در شرایط فعلی 75 درصد از کالاهای موردنیاز در سطح ملی را پوشش خواهد داد، گفت: هنوز 25 درصد از کالاها وارد این سیستم نشده‌اند ولی این گروه کالا، خللی را در سیستم ایجاد نخواهند کرد.  در شرایط فعلی هنوز اقلام صنعتی، تجهیزات خاص شرکت نفت، موجودات زنده و گیاهان وارد این سیستم نشده‌اند ولی این گروه‌های کالا جزو نیازهای اساسی به شمار نمی‌آیند.
 رئیس هیئت مدیره مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: وقتی صحبت از سیستم‌های کدگذاری می‌کنیم، هرکدام از این سیستم‌ها چندین سطح را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.
 یک لایه از سیستم‌های کدگذاری در سطح بخشی است. درواقع باید میان کالاهای مختلف یک نظم منطقی ایجاد شود و یک ابزار مدیریتی برای توزیع کالاها به وجود آید.اهداف بهره‌گیری از سیستم‌های کدینگ ملی کالا، نظم‌دهی کالاها در سطح ملی است، همچنین این سیستم ابزاری مدیریتی برای مدیران است تا زبانی مشترک میان کالاهای مختلف ایجاد کنند. لایه دیگر در سیستم‌های کدینگ، لایه بین‌المللی است که از طریق این لایه با کالاهای بین‌المللی ارتباط برقرار می‌شود.
 مدیرعامل مرکز ملی کدگذاری کالا وخدمات درخصوص شرایط حاکم بر جامعه گفت: اگر بخواهیم یک عملیات لجستیکی انجام دهیم،یعنی کالایی را بخریم،تولید و یا توزیع کنیم باید بتوانیـم با افرادی که در این زنجیره قرار گرفته‌اند، با یک زبان و یا مفهـوم مشتـرک ارتباط برقرار کنیم.
 غلام‌زاده ادامه داد: امروزه اگر در سطح کشور کالایی تولید می‌شود، باید آن کالا برای مصرف‌کنندگان معرفی شود، به این صورت که مشخصات فنی، استانداردها و تولیدکنندگان به صورت کامل مشخص شوند.
 او افزود: درواقع هدف از راه‌اندازی این سیستم، ایجاد زبان مشترک و توسعه اطلاعات پایه کالا در زنجیره تامین است. اگر این سیستم به اهداف تعیین شده دست یابد، مشخص خواهد شد که چه کالایی را، چه شخصی و با چه استاندارد کمی وارد زنجیره تامین کالا کرده است.
 غلام‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا پیش از راه‌اندازی این سیستم، سیستمی برای طبقه‌بندی کالاها وجود داشته است، گفت: خیر، این مشکل فقط مختص ایران نیست، این مشکلی است که تمامی کشورهای جهان سوم با آن مواجه هستند.
 او در پاسخ به این سوال که هزینه انجام این پروژه چقدر بوده است، گفت: در حدود 20 سال است که روی این سیستم کار شده است و 3میلیون نفر ساعت، صرف اجرای این پروژه و پیاده‌سازی آن در بخش‌های مختلف بوده است. از همین رو نمی‌توان برآورد دقیقی از بودجه تخصیص داده شده به آن داشت.
 اوافزود: البته این سیستم در بخش‌هایی از نیروی‌های مسلح پیاده شده و آزمایش خود را پس داده است.
 هم‌اکنون مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات، از طریق سایت "www.irancode.ir " یک ویترین ملی برای توزیع کالا طراحی کرده است. در واقع مصرف‌کنندگان کالا می‌توانند از طریق این سایت با عرضه‌کنندگان کالا ارتباط مستقیم برقرار کنند.
 تقسیم‌بندی‌ای که در این سایت صورت می‌گیرد، تقسیم‌بندی ماهیتی است و برای تمامی شرکت‌ها قابل استفاده است. این درحالی است که در سیستم‌های دیگر تقسیم بندی براساس کاربرد کالا است.  درواقع از این سیستم هم می‌توان در ایران‌خودرو استفاده کرد و هم در نیروهای مسلح.
 او با اشاره به اینکه این سایت به صورت آفلاین (برون‌خط) با سیستم کدگذاری و طبقه‌بندی کالای ملی که درا ختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت، متصل است، گفت: اطلاعات هر تولیدکننده و یا عرضه‌کننده کالا که از سیستم طبقه‌بندی و کدگذاری ملی کالا استفاده کند، به صورت اتوماتیک روی سایت Irancode قرار خواهد گرفت.
 مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات گفت: در شرایط فعلی این سایت به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و اطلاعات قرار داده شده روی سایت بسیار محدود است.
 هم‌اکنون اطلاعات حدود 200 شرکت روی سایت قرار داده شده است، این در حالی است که پیش‌بینی شده که اگر این سایت به صورت کامل راه‌اندازی شود، در حدود 100 هزار عضو داشته و 60 تا 70 میلیون رکورد اطلاعاتی در این سایت ذخیره شود.
 او با اشاره به مهمترین اهداف بکارگیری کدملی کالا گفت: بیش از 30 هدف می‌توان برای راه‌اندازی این سیستم در نظر گرفت ولی از عمده‌ترین اهداف آن می‌توان به افزایش راندمان و بهره‌وری سازمان‌ها، حفظ منابع سازمانی، بودجه‌بندی و هزینه‌یابی مناسب براساس اطلاعات دقیق و درست، تنظیم وضعیت بازار، توزیع آسان و مناسب کالا در سراسر کشور و ... اشاره کرد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد